سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احکام
 

بعضی وقتا اتفاق می افته که موقع نماز خوندن مهرتون رو گم میکنین بچه ای بر میداره کسی با پاش اونو ازتون دور میکنه و ... حالا باید چکار کرد آیا اون چیزی که بیشتر افراد انجام میدهند درسته ؟ منظورم سجده بر ناخن دستشونه؟ واقعیت اینه که قطعا هیچ مرجع تقلیدی ناخن را بعنوان چیزی که سجده بر اون درسته بیان نکرده. اما وظیفه چیه؟
اول: اگر وقت نماز زیاده و میشه دوباره نماز خواند بدون قضا شدن باید نماز رو شکست و مهر برداشت و نماز خواند
دوم اگر وقت نماز تنگ است و دیگه فرصت نیست که نماز دوباره خوند و قضا میشه در این صورت باید این کارها رو انجام داد؛
در مرحله اول لباس انسان اگر از جنس پنبه و کتان است
در مرحله بعد پشت دست
و در مرحله بعد نگین انگشتری اگر ماده معدنی باشه مثل عقیق
حالا شما خودتون نظر مرجع تقلیدتون رو بخونین اما اول نظر امام رو خمینی رو بخونین بعد اگه تفاوتی بین نظر اما با نظر مرجعتون بوده اشاره شده


اگر بین نماز مهر خود را از دست بدهم برچه چیزی سجده کنم؟
امام خمینی- فاضل-  خوئی تبریزی - صافی مساله 1084 : اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد یا اگر دارد بواسطه سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمی‏تواند بر آن سجده کند باید به لباسش اگر از کتان یا پنبه است‏سجده کند و اگر از چیز دیگر است بر همان چیز سجده کند و اگر آن هم نیست باید بر پشت دست و چنانچه آنهم ممکن نباشد به چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.
زنجانی ، گلپایگانی، اراکی:  اما اگر از کتان یا پنبه نیست بر پشت دست.
سیستانی: قبل از سجده بر لباس، سجده­ی بر قیر1 و زَفت2 مقدم است و اگر بر آنها ممکن نیست بر لباسش یا هر چیز دیگری که در حال اختیار سجده بر آن صحیح نیست و تا سجده بر لباس ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند.
مکارم: بر لباس یا بر فرش و در مرحله بعد بر فلزات و اشیای معدنی و اگر مطلقا چیزی پیدا نمی کند بر پشت دست.
بهجت: نظر امام را دارند اما در آخر اضافه کرده اند، اگر بر چیز معدنی ممکن نشد تا نزدیک زمین خم می شود و یا اینکه با اشاره­ی سر سجده می کند.
امام خمینی- فاضل – خوئی – تبریزی - صافی  مساله: 1087 : اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می‏کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد چنانچه وقت وسعت دارد باید نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است‏سجده کند و اگر ازچیز دیگری است بر همان چیز و اگر آن هم ممکن نیست بر پشت دست و اگر آن هم نمی‏شود به چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.
سیستانی: به مساله 1084 عمل نماید خواه وقت تنگ باشد یا وسعت داشته باشد.
زنجانی: اگر وقت وسعت دارد نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است مانند مسال 1984 عمل نماید.
اراکی، گلپایگانی: اگر لباسش از پنبه و کتان نیست بر پشت دست سجده کند.
مکارم: اگر وقت باقی است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره می خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد در هر دو صورت به ترتیبی که در مساله 1084 گفته شد عمل نماید.

پاورقی
1.2.قیر: جسم جامد غیرمتبلور سیاه‌رنگى که در اماکن نفتى قدیمى یافت میشود. ترکیب قیر همان ترکیبات هیدروکربورهاى نفت است که در نتیجهء اکسیداسیون حالت جمود پیدا کرده است. قیرهاى طبیعى که به نام مومیایى و زفت رومى نیز نامیده میشوند و علاوه بر ترکیبات هیدروکربور در ترکیب آنها ازت و اکسیژن و حتى گوگرد هم وجود دارد. (فرهنگ فارسى معین).



[ چهارشنبه 89/9/24 ] [ 8:59 صبح ] [ رحمانی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب
RSS Feed




بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 33
کل بازدیدها: 320055