سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احکام
 

ویژگی های موسیقی حرام چیست؟ داشتن ریتم تند؟ ایجاد رقص درشنونده؟ طرب انگیزی و یا...؟

آیات عظام امام خمینی، مقام معظم رهبری، فاضل و نوری همدانی: معیار حرام بودن موسیقی مطرب و لهوی بودن آن و مناسبت آن با مجالس گناه و خوش گذرانی و فساد است.(1)

آیات عظام بهجت و صافی: نواختن و استفاده از موسیقی به طور مطلق حرام است.(2)

آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید: معیار حرمت موسیقی، لهوی و مناسب بودن آن با مجالس گناه و خوش گذرانی و فساد است.(3)

پی نوشت:

(1) امام استفتائات ج2 - فاضل جامع المسائل ج1 ص 1005 و 987 و 988 و 974 - نوری توضیح المسائل مسائل مستحدثه - خامنه ای اجوبه الاستفتائات س1127 و 1132

(2)صافی جامع الاحکام ج1 س955 و 1018 - دفترحضرت آیت الله بهجت(ره)

(3)سیستانی منهاج الصالحین ج2 م20 - وحید منهاج الصالحین ج3 م17 - تبریزی التعلیقه علی منهاج الصالحین م17 - مکارم استفتائات ج1 س519 و 520

منبع: کتاب احکام موسیقی (پرسشها و پاسخهای دانشجویی 22) سیدمجتبی حسینی

 

مطالب مرتبط

احکام موسیقی وبلاگ احکام شرعی جوانان

احکام موسیقی سایت تبیان

 


[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 7:57 عصر ] [ رحمانی ]

دلیل علمی حرام بودن ازدواج با خواهر زن یا بهتر بگویم ازدواج هم زمان با دو خواهر چیست؟

درشرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نیست. لازم به ذکر است اگر ازدواج با دو خواهر یا بیشتر به صورت جمع؛ یعنی دریک زمان نباشد، اشکال ندارد. به بیانی دیگر هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد اوست، نمی‏تواند با خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت. حتی بعد از طلاق تا وقتی که در عدّه است (در صورتی که عدّه رجعی باشد) نمی‏تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می‏تواند با خواهر وی ازدواج کند[1].
شاید حکمت و فلسفه ی این که اسلام از ازدواج هم زمان با خواهران جلوگیری کرده، این باشد که؛
اوّلاً: حرمت و شخصیت زن را حفظ کند، چنان که در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضایت و اجازه زن را شرط دانسته است.
ثانیاً: دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه ی شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند، نمی‏توانند علاقه ی گذشته را حفظ کنند، به این ترتیب تضاد عاطفی در آن‏ها پیدا می‏شود که برای زندگی زیان بار است و اساس خانواده را از هم می پاشد؛ زیرا همیشه انگیزه ی محبت و رقابت در وجود آن‏ها در کشمکش است.[2]
ثالثاً: ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان که شوهر خواهر را از خود می‏دانند و با آنان احساس خویشاوندی می‏کنند، سازگار نیست.
در پایان تذکر این نکته ضروری است که اگر چه در جای خود ثابت شده است که احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد وضع شده اند، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است.زیرا
اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.
ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا "جز اندکی از دانش به شما داده نشده است" .و شاید علت بیان نکردن فلسفه ی تمام احکام، از سوی اولیای دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما ست که چه بسا موجب تنفر شنوندگان می گردد. امیرالمومنینی علی علیه السلام می فرمایند: "مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند[3]" لذا اولیای الهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ی احکام اشاره نموده اند.
وانگهی هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی های فکری و عملی است، و این هدف با عمل به شریعت به دست می آید، و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند، نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می آورد ولو فایده و فلسفه ی، دارو و دستورات پزشکی را نداند.
مضافاً این که مؤمنان چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودن این دستورات دارند.

منبع:
[1] توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله ی، 2390 و 2391.
[2] تفسیر نمونه، ج3، ص 368.
[3] «الناس اعداء ماجهلوا»، گزیده میزان الحکمة، ج 1، ص 214.


برگرفته از افکارنیوز


[ سه شنبه 91/8/9 ] [ 2:0 عصر ] [ رحمانی ]
<< مطالب جدیدتر ........

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب
RSS Feed




بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 322454